Planning ‘Nieuwe indeling luchtruim’
De nieuwe luchtruimindeling kent de volgende stappen:
- Schetsontwerp
- Voorlopig ontwerp en politieke besluitvorming (begin 2026)
- Definitief ontwerp (eind 2028)
- Implementatie (tussen eind 2028 en 2030)
Planning ‘Hoger Naderen’
In 2025 start het leertraject Hoger Naderen. Dit leertraject start op Schiphol, op één landingsbaan. Zowel bij het leerproject als het vervolg worden omwonenden en andere belanghebbenden nauw betrokken.
Daarna worden de projecten Hoger Naderen voor de luchthavens Schiphol en Rotterdam The Hague Airport in stappen uitgevoerd. De voorbereiding en implementatie van deze projecten vindt plaats tussen 2027 en 2035, waarbij de daadwerkelijke invoering plaatsvindt nadat de nieuwe indeling van het luchtruim geïmplementeerd is (na 2030).
Fasering Luchtruimherziening
Het programma Luchtruimherziening is ingedeeld in drie fasen. Iedere fase wordt afgesloten met een besluit door de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het programma Luchtruimherziening.
1. Onderzoek (afgerond)
In de onderzoeksfase is veel contact geweest met belanghebbenden, zoals provincies, omwonenden van luchthavens en de luchtvaartsector. In gesprekken en bijeenkomsten is er gezamenlijk onderzocht hoe de toekomst van luchtvaart eruitziet en wat dat betekent voor een nieuwe indeling van het luchtruim. Ook is er gesproken over de manier waarop belanghebbenden betrokken willen worden bij het programma Luchtruimherziening. Deze fase is afgerond met de Startbeslissing Luchtruimherziening (april 2019).
2. Verkenning (afgerond)
In de verkenningsfase zijn alternatieven voor de nieuwe indeling van het luchtruim verkend. De verschillende belanghebbenden werden hierbij betrokken. In deze fase is ook duidelijk geworden welke deelprojecten nodig zijn voor de nieuwe indeling van het luchtruim. Deze fase is afgerond met de Voorkeursbeslissing (oktober 2022).
De Voorkeursbeslissing is onderbouwd met een milieueffectrapport (plan-MER) en een Passende Beoordeling op hoofdlijnen. Het plan-MER laat zien dat de nieuwe indeling en het hoger naderen van luchthavens samen naar verwachting tot positieve effecten leidt op geluid en uitstoot (CO2 en stikstof). Het plan-MER geeft de effecten voor heel Nederland weer. Bij de uitwerking van de deelprojecten in de ontwerp- en realisatiefase zullen de lokale effecten in beeld worden gebracht. Omdat de deelprojecten gefaseerd worden uitgevoerd, betekent dit dat de nieuwe indeling van het luchtruim een deel van de effecten bevat. ‘Hoger Naderen’ vindt later plaats en heeft naar verwachting positieve effecten op geluid en uitstoot.
3. Ontwerp en realisatie
Met het vaststellen van de Voorkeursbeslissing is de stap gezet naar de volgende fase, de ontwerp- en realisatiefase van de nieuwe luchtruimindeling. Deze fase kent de volgende stappen:
Schetsontwerp (begin 2025)
Het kabinet heeft op 21 februari 2025 de plannen gepubliceerd voor de nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim (Schetsontwerp).
Voorlopig ontwerp (begin 2026)
Het voorlopige ontwerp vormt de basis voor politieke besluitvorming. Om tot dit voorlopige ontwerp te komen, zal er samen met de internationale partners digitale simulaties worden uitgevoerd die testen of de nieuwe luchtruimstructuur veilig, haalbaar en werkbaar is voor de luchtverkeersleiding. Ook wordt de effectanalyse voor het Schetsontwerp geactualiseerd.
Begin 2026 kunnen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie, als bevoegd gezag, op basis van het voorlopige ontwerp een besluit nemen om de implementatie voor te bereiden (‘Besluit tot implementatie’). Daarbij zal het voorlopige ontwerp ook aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.
Definitief ontwerp (eind 2028)
Wanneer het besluit tot implementatie is genomen, start de detailuitwerking door de luchtverkeersleidingsorganisaties (LVNL, CLSK en MUAC). Om het ontwerp te toetsen op zijn werkbaarheid worden er digitale simulaties uitgevoerd. Voor de nieuwe indeling van het luchtruim geldt dat deze grootschalig en in samenwerking met internationale partners (met name Duitsland) zullen zijn.
Naast het toetsen van de werkbaarheid worden er ook gedetailleerde veiligheidsanalyses opgesteld per deelproject. Deze veiligheidsanalyses zullen voor goedkeuring aan de toezichthouders (ILT-Luchtvaartautoriteit en Militaire Luchtvaartautoriteit) worden voorgelegd. Daarnaast moet er goedkeuring aan de Duitse toezichthouders worden gevraagd. Na een positief oordeel van de toezichthouders wordt het definitieve ontwerp vastgesteld.
Implementatie nieuwe indeling luchtruim (eind 2028-2030)
Na het vaststellen van het definitieve ontwerp kan de wijziging formeel worden vastgelegd. De luchtruimwijzigingen worden in de Staatscourant en de Luchtvaartgids (AIP) gepubliceerd. Het publicatieproces loopt parallel aan de invoering van de wijzigingen in de systemen voor luchtverkeersleiding en de opleiding van luchtverkeersleiders. De exacte planning van de implementatie is mede afhankelijk van de implementatieplanning in Duitsland.
Voorbereiding en implementatie ‘Hoger Naderen’
De voorbereiding en implementatie van de projecten ‘Hoger Naderen’ voor de luchthavens Schiphol en Rotterdam The Hague Airport vindt plaats tussen 2026 en 2035, waarbij de daadwerkelijke invoering plaatsvindt nadat de nieuwe indeling van het luchtruim geïmplementeerd is (na 2030).