Nieuwe indeling luchtruim

Vanaf de grond gezien lijkt het een oneindige ruimte: de lucht boven ons. Maar dat is schijn. De lucht boven Nederland (en daarbuiten) bevat een complexe infrastructuur voor vliegverkeer. En net als de wegen op het land en de vaarwegen, moet ook de infrastructuur van het luchtruim onderhouden worden.

Het kabinet werkt aan een slimme en betere indeling van het luchtruim. Door het oefengebied van de Koninklijke Luchtmacht in het noordelijke deel van het Nederlandse luchtruim uit te breiden kan de Luchtmacht beter trainen met de F35-gevechtsvliegtuigen. Dit vereist ook aanpassing van andere delen van het Nederlandse luchtruim. Het uitgangspunt van de nieuwe indeling van het luchtruim is om zo kort mogelijk te vliegen, waarmee het kabinet invulling geeft aan het beleid van de Europese Unie. Ook biedt de nieuwe indeling kansen om geluid en uitstoot van vliegtuigen rond luchthavens te verminderen.

Publicatie Schetsontwerp en Startnotitie

Het programma Luchtruimherziening heeft de Tweede Kamer in december 2024 geïnformeerd over de voortgang van het programma. De brief vindt u hier.

Naar verwachting worden begin 2025 de plannen voor de nieuwe indeling van het luchtruim gepubliceerd (het Schetsontwerp). Gelijktijdig wordt ook de aanpak (de Startnotitie) voor de projecten ‘Hoger naderen luchthavens’ gepubliceerd.

Externe commissie

De Tweede Kamer heeft op 12 juni 2024 een motie aangenomen om een externe commissie van experts en omwonenden in te stellen. Deze externe commissie zal “de nut en noodzaak van een vierde aanvliegroute […] naar Schiphol, beoordelen in het licht van de veranderende omstandigheden”.

De externe commissie wordt verzocht om de nieuwe indeling van het luchtruim integraal te beoordelen en advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie te geven. De Tweede Kamer wordt bij de publicatie van het Schetsontwerp geïnformeerd over de samenstelling van de externe commissie.

Vijf partners werken in het programma Luchtruimherziening samen om het luchtruim klaar te maken voor de toekomst:

  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
  • Ministerie van Defensie
  • Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
  • Koninklijke Luchtmacht
  • Eurocontrol/Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC)