Vanaf de grond gezien lijkt het een oneindige ruimte: de lucht boven ons. Maar dat is schijn. De lucht boven Nederland (en daarbuiten) bevat een complexe infrastructuur voor vliegverkeer. En net als de wegen op het land en de vaarwegen, moet ook de infrastructuur van het luchtruim onderhouden worden.
Meer ruimte voor defensie, voor veiligheid, schoner en stiller vliegen
De wereld is de afgelopen dertig jaar enorm veranderd. En het vliegverkeer verandert mee. De Koninklijke Luchtmacht heeft meer ruimte nodig voor oefeningen met nieuwe F-35’s. En dat is – zeker in de onrustige tijden waarin wij nu leven – heel belangrijk. De oorlog in Oekraïne klinkt ver weg, voor de luchtmacht is het maar anderhalf uur vliegen. Voor het overige vliegverkeer willen we de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen en geluid op de grond beperken.
Vijf partners werken in het programma Luchtruimherziening samen om het luchtruim klaar te maken voor de toekomst:
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
- Ministerie van Defensie
- Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
- Koninklijke Luchtmacht
- Eurocontrol/Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC)
Simulaties: oefenen met de mogelijkheden
Om tot een nieuwe indeling van het luchtruim te komen, oefenen de luchtverkeersleiders met verschillende opties. Dat doen ze niet in het echt, maar digitaal op een scherm. Dit noemen we simulaties. In de digitale simulaties hebben deelnemende experts, zoals verkeersleiders, de vrijheid om allerlei verschillende denkrichtingen uit te proberen. Zo kan de luchtverkeersleiding testen of de plannen veilig, werkbaar en haalbaar zijn en ze waar nodig verbeteren. Er wordt dus niet in het echt op een andere manier gevlogen.
Animaties
Belangrijke technische concepten van de nieuwe indeling van het luchtruim zijn continu dalen en vaste vertrekroutes. In deze animaties leggen we uit hoe dat precies zit.