De nieuwe luchtruimindeling legt de basis om samen met de omgeving vaste naderingsroutes te ontwerpen die het continu dalen van vliegtuigen structureel mogelijk maken. Over hoger naderen en continu dalen leest u meer in de Startnotitie Hoger Naderen.
Op de vaste naderingsroute volgen de vliegtuigen een continue en geleidelijke daling richting de luchthaven. Vliegtuigen kunnen ook later de daling inzetten. Dit vermindert het geluid op de grond. Vaste naderingsroutes geven bovendien de mogelijkheid om bepaalde gebieden, zoals woonkernen, te vermijden. Daarnaast bespaart het vliegtuig brandstof en stoot het minder uit. De Startnotitie Hoger Naderen geeft een indicatie van de potentiële effecten op geluid.
De implementatie van de Hoger Naderen-projecten is voorzien tussen 2027 en 2035. De participatie van het eerste project start in 2025. Dit betreft een leertraject op één baan van Schiphol, de Zwanenburgbaan. De vervolgstappen en participatie zijn beschreven in de Startnotitie Hoger Naderen.