Reservering voor aanleg nieuwe start- en landingsbaan Schiphol wordt geschrapt
Nieuwsbericht | 12-06-2023 | 10:15
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte vandaag bekend dat er geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol komt. De reservering op een stuk grond voor de aanleg van de zogeheten ‘parallelle kaagbaan’ wordt geschrapt.
Tijdens een bezoek aan het dorp Rijsenhout lichtte minister Harbers de aanwezige bewoners en bestuurlijke partijen persoonlijk in over het voorgenomen besluit. Door de reservering op deze grond sinds 2009 was ontwikkeling in Rijsenhout nauwelijks mogelijk. Dat had een groot effect op de leefbaarheid in het dorp.
Afweging voordelen en nadelen
De afgelopen maanden zijn gesprekken met verschillende betrokken partijen en belanghebbenden gevoerd. Daaruit bleek dat meeste gesprekspartners het besluit steunen om de reservering op te heffen. Schiphol gaf in april aan af te zien van een nieuwe start- en landingsbaan, en vroeg de regering de reservering op te heffen. Daarnaast laten onderzoeken zien dat het aanleggen van een nieuwe start- en landingsbaan parallel aan de huidige Kaagbaan, weinig voordelen op kan leveren. Daar staat wel een grote verschuiving van overlast tegenover.
Vorig jaar juni maakte het kabinet bekend de kwaliteit van de leefomgeving rondom Schiphol te willen verbeteren, en daarvoor het aantal vluchten op de luchthaven te willen terugbrengen. Het schrappen van de reservering voor een nieuwe start- en landingsbaan past in deze koers.
Duidelijkheid en perspectief
Het opheffen van de reservering brengt duidelijkheid voor Rijsenhout en andere partijen. Ontwikkeling in Rijsenhout wordt weer mogelijk. De precieze invulling van de ontwikkeling in het dorp, wordt verder uitgewerkt door Rijk en regio. Verschillende ministeries en regionale overheden (provincies en gemeenten) in de omgeving van de luchthaven vormen NOVEX Schiphol. Dat houdt in dat zij samen invulling geven aan maatregelen om de leefomgevingskwaliteit in de Schiphol-regio te verbeteren, en uitstoot en geluid te verminderen.
Geluidadaptief bouwen
Eén van de manieren om die leefomgeving te verbeteren en geluidshinder te verminderen, is door innovatief te bouwen. Met onder meer gebruik van schuine daken die geluid weerkaatsen, en door woningen op een andere manier te positioneren, kan het geluid van vliegtuigen in woningen en tuinen fors worden verlaagd. Dat blijkt uit onderzoeksresultaten van AMS Institute en TU Delft naar geluidadaptief bouwen. Het onderzoek krijgt een vervolg in de vorm van geluidadaptief ontworpen huizen (een ‘living lab’) waar mensen wonen. Daarvoor onderzoeken het Rijk en de regio (de Novex partijen) verschillende locaties, ook in Rijsenhout. De resultaten van de pilot kunnen voor de hele Schipholregio gunstige mogelijkheden bieden.
Vervolg
Het schrappen van de reservering is een voorgenomen besluit waarvoor bestaande regels moeten worden aangepast. Half juni start het ministerie een internetconsultatie om reacties en meningen op te halen. Na de verwerking van alle binnengekomen reacties zal het besluit waarschijnlijk in het najaar van 2023 in de ministerraad worden behandeld.
In het verleden is de groei van Schiphol onderdeel geweest van het beleid. Het zou dan niet logisch zijn om een reservering van grond te beëindigen. Tegelijkertijd is het daadwerkelijk aanleggen van de parallelle Kaagbaan niet concreet aan de orde geweest.
Het beeld rondom Schiphol is inmiddels veranderd. Dat blijkt uit het besluit tot minder vluchten dat het kabinet op 24 juni 2022 heeft gepresenteerd. De groei van de luchthaven wordt nu beperkt en daar past het schrappen van de reservering van de grond bij.
Het besluit om de reservering op te heffen, hangt niet direct samen met het besluit tot minder vluchten. Ook zonder de komst van een parallelle Kaagbaan zou Schiphol meer vliegbewegingen aankunnen dan er nu zijn. Wel past het opheffen van de reservering binnen de koerswijziging die vorig jaar door het kabinet is ingezet.
Daarnaast moest er een zorgvuldig besluit genomen worden. Om dat te doen, is er met alle partijen, die met de parallelle Kaagbaan te maken hebben, gesproken. Dit heeft in de afgelopen maanden plaatsgevonden. Daarom kon er nu een besluit genomen worden.
De aanleg van een parallelle Kaagbaan zou geen oplossing voor overlast zijn. Het zou vooral een verschuiving van overlast betekenen.
Het kabinet werkt aan het blijvend verminderen van de negatieve effecten van de luchtvaart, in plaats van het verschuiven van de effecten. De eerste stap is vermindering van het aantal vluchten.
Op de langere termijn (2027) komt er een nieuw stelsel van regels. Dan zijn regels voor geluid en uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen het uitgangspunt, niet een maximaal aantal vluchten. Bovendien zal in dat nieuwe systeem de overlast voor de omgeving elk jaar verder moeten dalen. Het ontwikkelen van het stelsel is volop gaande maar zal nog de nodige tijd vergen.
De reservering van de grond voor de eventuele aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan heeft een schaduw over het gebied geworpen. Nu dit wordt weggenomen, kan ook gekeken worden naar de ontwikkeling die het dorp nodig heeft. Rijk en regio (de Novex partijen) hebben afgesproken om die noodzakelijke ontwikkeling samen mogelijk te gaan maken. Samen bekijken zij of er, stap voor stap, maximaal 400 woningen bij kunnen komen in het dorp.
De parallelle Kaagbaan werd in het verleden bedacht om Schiphol voor te bereiden op meer vliegtuigbewegingen, op groei dus.
De vermindering van geluidsoverlast in de zuidoosthoek zou mogelijk alleen tot stand kunnen komen als de Aalsmeerbaan gesloten zou worden of aanzienlijk minder zou worden gebruikt. Dit zou vooral een verschuiving van de overlast naar andere plekken betekenen.
Het kabinet werkt aan maatregelen om de negatieve effecten blijvend te verminderen. Het besluit tot de vermindering van het aantal vluchten biedt voordelen voor de hele Schipholregio. Daarnaast is het ministerie in gesprek met sectorpartijen om te bekijken welke andere hinderbeperkende maatregelen in de zuidoosthoek genomen kunnen worden.