Luchtvaart verbindt Nederland met de wereld. We kunnen voor ons werk naar het buitenland gaan, op vakantie gaan en vrienden en familie over de hele wereld bezoeken. Veel van de spullen die we kopen, komen met het vliegtuig naar ons land. Luchtvaart maakt in Nederland internationale handel mogelijk. En buitenlandse bedrijven kunnen hier een kantoor of fabriek openen. Daardoor verdienen veel mensen hun inkomen.
Ook sporten als zweefvliegen, parachutespringen en ballonvaren vallen onder de luchtvaart. Als laatste zijn drones en andere vliegtuigen zonder piloot aan boord handig. Bijvoorbeeld om luchtfoto’s te maken. Veel Nederlanders hebben hierdoor plezier van de luchtvaart.
Luchtvaart heeft ook nadelen. Mensen die dicht bij vliegvelden wonen, hebben last van het geluid van vliegtuigen. Luchtvervuiling door vliegtuigen is slecht voor mensen, natuur en klimaat. En ook is er rond vliegvelden soms ruimte nodig voor bijvoorbeeld woningen of windmolens.
In de Luchtvaartnota 2020-2050 staan plannen om de voordelen van de luchtvaart te houden of te verbeteren. En om de nadelen te verminderen. Daarbij staan 4 publieke belangen centraal.
De omgeving van luchthavens moet een plek zijn waar mensen in een gezonde omgeving prettig kunnen wonen en werken. Het kabinet zet daarom in op vermindering van de schadelijke effecten van luchtvaart op mens en milieu. Dit gebeurt door de oorzaak van de overlast aan te pakken.
Door de luchtvaartsector te stimuleren om stillere en schonere vliegtuigen en vliegroutes te gebruiken die minder overlast geven. Tegelijkertijd zoekt het kabinet naar verbeteringen aan huizen, zoals goede isolatie, en naar verbeteringen in de omgeving.
Voor de Nederlandse economie is goede bereikbaarheid met het buitenland belangrijk. Nederlandse bedrijven kunnen zaken doen in het buitenland en internationale organisaties willen graag een plek in Nederland. We kunnen met het vliegtuig op vakantie of familie bezoeken in andere landen. Dat komt omdat je naar heel veel plaatsen in de wereld kan vliegen.
In een goed evenwicht met de omgeving wil het kabinet dat Nederland verbonden is met de economisch meest belangrijke bestemmingen in de wereld.
Het staat voorop dat vliegen een veilige manier om te reizen moet blijven. De regering blijft daar aan werken samen met onder meer luchtverkeersleiders en luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaart is veilig voor vliegtuigpassagiers, bemanning en de mensen die onder vliegroutes en bij vliegvelden wonen. Ontwikkelingen in de luchtvaart mogen niet ten koste gaan van de veiligheid.
De luchtvaart zorgt dat er CO2 en andere stoffen in de lucht komen door het verbranden van brandstof. CO2 neemt warmte op waardoor de aarde opwarmt en het klimaat verandert.
De regering heeft met de luchtvaartsector (alle bedrijven die zich bezighouden met luchtvaart) afgesproken dat de luchtvaart in 2070 klimaatneutraal is. Dat betekent dat de luchtvaart in 2070 geen CO2 meer in de lucht brengt. Die afspraak past bij Europese en Nederlandse klimaatdoelen.
De Luchtvaartnota 2020-2050 zet een nieuwe koers uit naar een duurzame luchtvaartsector die Nederland goed blijft verbinden met de rest van de wereld.
In de uitvoeringsagenda staat welke acties de overheid de komende jaren in samenwerking met partijen onderneemt om invulling te geven aan de koers van de Luchtvaartnota. Deze agenda geldt voor de komende vijf jaren.