Plannen voor nieuwe indeling luchtruim begin 2025 bekend

Het kabinet publiceert begin 2025 de plannen voor de nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim. De nieuwe indeling van het luchtruim zorgt voor betere oefenruimte voor de Koninklijke Luchtmacht, maakt korter vliegen naar Schiphol mogelijk, en legt de basis voor het verminderen van geluid en uitstoot in de directe omgeving van enkele luchthavens.

Begin 2025 wordt het zogenoemde Schetsontwerp van de nieuwe indeling van het luchtruim gepubliceerd. Het Schetsontwerp beschrijft onder andere de uitbreiding van het militaire oefengebied boven het noorden van Nederland. Hierdoor ontstaat er ruimte om beter met F-35-gevechtsvliegtuigen te oefenen. Daarnaast geeft het kabinet met de nieuwe luchtruimindeling invulling aan de doelstelling van de Europese Unie om zo kort mogelijk te vliegen, zodat er minder brandstof wordt gebruikt en de uitstoot van schadelijke stoffen vermindert.

Externe commissie

Na publicatie van het Schetsontwerp zal een externe commissie worden aangesteld. De commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter, een secretaris en een aantal onafhankelijke experts. Representatieve bewonersgroepen worden uitgenodigd om enkele onafhankelijke experts voor te dragen.

De externe commissie wordt verzocht om de nieuwe indeling van het luchtruim integraal te beoordelen en de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie te adviseren. De commissie zal ook de nut en noodzaak van een vierde aanvliegroute naar Schiphol beoordelen, waar de Tweede Kamer om gevraagd heeft.

Hoger naderen luchthavens

Samen met het Schetsontwerp wordt de Startnotitie voor ‘Hoger naderen luchthavens’ gepubliceerd. De Startnotitie beschrijft de aanpak om (burger)luchthavens hoger aan te vliegen en om vliegverkeer het laatste deel van de vlucht (15 tot 45 km voor de luchthaven) zoveel mogelijk continu te laten dalen. Continu dalen vermindert het vliegtuiggeluid, bespaart brandstof en vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.

Hoger naderen en continu dalen wordt ingevoerd als de nieuwe indeling van het luchtruim is geïmplementeerd. Op korte termijn wordt er in het huidige luchtruim met een leertraject gestart. Dit leertraject start op Schiphol, op één landingsbaan. Zowel bij het leerproject als daarna worden omwonenden en andere betrokkenen meegenomen.

Komende jaren

De nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim kent de volgende stappen:

  • Schetsontwerp (begin 2025)
  • Voorlopig ontwerp en politieke besluitvorming (begin 2026)
  • Definitief ontwerp (eind 2028)
  • Implementatie (tussen eind 2028 en 2030)