Regels gebruik grond rond Schiphol aangepast

Op luchthaven Schiphol wordt continu gewerkt aan het verbeteren van de infrastructuur, zoals het vervangen van verouderde radar- en navigatieapparatuur. Om weer aan te sluiten op de nieuwe situatie heeft het kabinet besloten om de regels voor het gebruik van de grond rond Schiphol aan te passen.  

Deze regels staan in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol (LIB) en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Via een zogenaamd (ontwerp) wijzigingsbesluit worden zij aangepast. Vanaf 3 december 2024 kan iedereen hierop reageren via een zienswijze.

Wat verandert er?
In de omgeving van Schiphol zijn radar-en navigatiesystemen vervangen. Ook is er een radar verplaatst van het Amsterdamse bos naar de Polderbaan Dit heeft effect op de hoogtebeperkingen rondom Schiphol. Hoogtebeperkingen zijn regels om te zorgen dat hoge gebouwen onder andere de radar- en navigatiesystemen niet verstoren. Die gebouwen mogen niet te dicht in de buurt van de systemen staan. Hoogtebeperkingen staan op kaarten in het LIB, sommige worden nu aangepast. In het BkL staan regels voor de leefomgeving, bijvoorbeeld een lijst met de locaties van navigatiebakens. Deze lijst wordt aangepast omdat navigatiebakens die niet meer nodig waren zijn weggehaald. Gemeenten gebruiken deze regels bij het inrichten van hun omgeving. Zo weten ze bijvoorbeeld waar ze wel en niet mogen bouwen en hoe hoog de gebouwen mogen zijn.

 

Reageren
Het ontwerpwijzigingsbesluit van het LIB en BKl wordt 2 december gepubliceerd in de Staatscourant. Iedereen kan van dinsdag 3 december 2024 tot en met maandag 13 januari 2025 reageren op de wijzigingen via een zienswijzeprocedure. Zodra de procedure start is informatie hierover te vinden op de website Platform participatie.