Vliegen in veilige handen van de luchtverkeersleider
Op elk moment van de dag vliegen er tientallen vliegtuigen, helikopters, straaljagers en andere luchtvaartuigen door het Nederlandse luchtruim. Luchtverkeersleider Michael Vermeulen en zijn collega’s leiden alles in goede banen.
Knipperende stipjes, vierkantjes en digitale lijnen op een radarscherm: Michael (36) weet exact wat hij voor zich ziet. Het is druk boven Nederland en veiligheid staat voorop. Volgt iedereen het vliegplan? Klopt de vlieghoogte? Houden ze voldoende afstand? ‘Het is fantastisch om ertoe bij te dragen dat alles veilig en efficiënt verloopt,’ zegt Michael.
Radar en toren
Hij volgde zijn opleiding bij Defensie. Na een aantal jaren op vliegbasis Woensdrecht werkt hij nu als militair luchtverkeersleider op Schiphol, letterlijk naast zijn civiele collega’s van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). In de kern doen ze hetzelfde: zorgen voor een vlotte en veilige afhandeling van al het vliegverkeer in ons luchtruim. Het grotere gebied via de radar, dichterbij ‘op zicht’ vanuit de verkeerstoren.
Vliegplan
‘Vijf mijl en duizend voet’, voor de luchtverkeersleiding zijn dat sleutelwoorden voor de vliegveiligheid. Michael: ‘Voldoende onderlinge afstand en minimale vlieghoogte zijn essentieel. Ook het vliegplan, waarin onder meer de geplande route en hoogte zijn vastgelegd, houden we natuurlijk continu in de gaten. Er kunnen goede redenen zijn dat de piloot daarvan afwijkt. Weersomstandigheden bijvoorbeeld, of omdat er instructies zijn van de luchtverkeersleiding in België, Duitsland of zelfs Denemarken.’
Permanent scherp
Ook heldere communicatie is daarom cruciaal voor de vliegveiligheid, benadrukt Michael. ‘Tweezijdig radioverkeer, goede bereikbaarheid: iedereen moet weten wie wat doet en waarom.’ Kijken, praten, interpreteren en razendsnel beslissen – een luchtverkeersleider is permanent scherp. Michael zit dan ook nooit veel langer dan een uur achter elkaar achter het beeldscherm.
De mentale belasting is pittig, maar voor hem is het zijn droombaan. ‘Het is dynamisch, veelzijdig en geen dag is hetzelfde. En vertel het maar: wat is er mooier dan samen zorgen voor optimale luchtvaartveiligheid?’