Safer Skies-initiatief: luchtvaartveiligheid bij conflictgebieden
Het Safer Skies-initiatief richt zich op bescherming van de civiele luchtvaart boven en in de buurt van conflictgebieden. Met een internationaal platform en een jaarlijks congres ondersteunt het Safer Skies-initiatief de mondiale inspanningen om de luchtvaartrisico’s rond conflictgebieden te verminderen.
Het overvliegen van conflictgebieden is wereldwijd een actueel risico. Dat is op tragische wijze aangetoond met het neerhalen van vlucht MH17 van Malaysia Airlines in 2014. Zes jaar later gebeurde vrijwel hetzelfde met vlucht PS752 van Ukraine International Airlines boven Iran. Als reactie op die ramp – waarbij veel Canadese slachtoffers vielen – ondernam Canada in 2020 het Safer Skies-initiatief.
Discussie en dialoog
Een onderdeel van Safer Skies-initiatief is het Safer Skies Consultive Committee (SSCC). Het comité vormt een discussieplatform en brengt luchtvaartexperts van landen, organisaties en industrie samen. De SSCC komt regelmatig bijeen om kennis en informatie te delen. Om de dialoog over het onderwerp vaart te geven, is er daarnaast een (twee)jaarlijkse Safer Skies Forum, een wereldwijd evenement gericht op risicobeheer bij het vliegen in of nabij het luchtruim van conflictgebieden. Het Safer Skies Forum 2023 werd georganiseerd in Nederland.
Nederlands onderzoek
Het Safer Skies-initiatief bouwt voor een belangrijk deel voort op het onderzoek en werk dat Nederland verrichtte na de ramp met de MH17, op 17 juli 2014. Van de 298 slachtoffers hadden er 196 de Nederlandse en 4 de Belgische nationaliteit. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed onderzoek naar de ramp en kwam met concrete aanbevelingen voor een betere beheersing van de risico’s van vliegen boven conflictgebieden. Sindsdien zijn internationaal geldende standaarden en aanbevolen werkwijzen van luchtvaartorganisaties als ICAO en IATA verbeterd. Ook is er een handleiding ontwikkeld voor betere beheersing van de risico’s van vliegen boven conflictgebieden.
Veiligheid verbeteren
In 2021 heeft de OVV concreet gekeken naar de uitvoering van de eerdere aanbevelingen. De OVV concludeerde dat na de ramp met MH17 wereldwijd, in Europa en in Nederland stappen zijn gezet om de veiligheid te verbeteren. In Nederland gaat het daarbij met name om het delen van dreigingsinformatie tussen de overheid en luchtvaartmaatschappijen. De Nederlandse overheid blijft zich maximaal inspannen om een ramp zoals met de MH17 te voorkomen.
Meer informatie
- MH17-crash, 17 juli 2014 - Onderzoeksraad (rapport)
- Vliegen boven conflictgebieden - Opvolging aanbeveling onderzoek MH17-crash, 21 februari 2019 - Onderzoeksraad (rapport)
- Veilige vliegroutes - Reageren op escalerende conflicten, 24 juni 2021 - Onderzoeksraad (rapport)
- Notitie OVV opvolging aanbevelingen rapport ‘Veilige vliegroutes’, 8 juni 2022 - Onderzoeksraad