Internetconsultatie aanpassing vliegbelasting
Passagiers die vertrekken van een Nederlandse luchthaven, betalen een vliegbelasting. Het kabinet is van plan om deze belasting te verhogen voor vluchten over een langere afstand, omdat die vluchten meer CO2 uitstoten. Dit heet differentiatie van de vliegbelasting.
Met de internetconsultatie Differentiatie vliegbelasting kunt u reageren op deze wijziging. De consultatie loopt tot en met 25 februari 2025.
Regeling in het kort
De luchtvaart verbindt Nederland met de wereld. We kunnen zakendoen, op vakantie gaan en vrienden en familie over de hele wereld bezoeken. Ook goederen kunnen snel over grote afstand worden verplaatst. Door de luchtvaart kan Nederland als klein land een internationaal knooppunt zijn van mensen, handel, investeringen en kennis.
De luchtvaart heeft ook negatieve effecten. Omwonenden van luchthavens worden in hun slaap gestoord en ervaren ook overdag hinder door vliegtuigen. Zij maken zich ook zorgen over hun gezondheid door de gevolgen van fijnstof. Daarnaast heeft de uitstoot van CO2 en andere stoffen een negatief effect op het klimaat.
De vliegbelasting is een manier om deze negatieve effecten te beprijzen. Sinds 2021 heeft Nederland een vliegbelasting van € 29,40 (2025) per vertrekkende passagier, ongeacht waar deze passagier naartoe vliegt. Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten.
Reactie
U kunt tot en met 25 februari 2025 reageren op de regeling. Het gaat om een belastingregeling, die valt onder het ministerie van Financiën. Dit ministerie bekijkt en verwerkt de binnengekomen reacties. Dit leidt tot een wijziging van de vliegbelasting die naar verwachting met Prinsjesdag 2025 wordt gepubliceerd.