Vanaf 31 maart 2024 wordt het anticiperend handhaven beëindigd. Dit betekent dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) weer zal handhaven als de geluidsnormen worden overschreven. Ook als een overschrijding van deze normen het gevolg is van het gebruik van de start- en landingsbanen die de minste overlast voor de omgeving geven. Door het handhaven kunnen omwonenden zich beroepen op deze regels.
Om de positieve effecten van het stelsel op het gebied van geluidsoverlast en veiligheid zo veel mogelijk te behouden, wordt op dat moment ook een ministeriële regeling ingevoerd, de experimenteerregeling. Er is dan op een heel gebruiksjaar (1 november – 31 oktober) ruimte voor 460.000 vluchten. Omdat de regeling in het lopende gebruiksjaar 2024 ingaat, kan het aantal vluchten in 2024 hoger uitvallen.
Naar verwachting wordt vanaf november 2024 het maatregelpakket om geluidsoverlast rondom Schiphol te verminderen ingevoerd. Eén van die maatregelen is een lager aantal vluchten; maximaal 452.500.