Stap 2: Verminderen van geluid en vastleggen minder vluchten per jaar

Met een pakket aan maatregelen willen we het geluid van vliegtuigen voor de omgeving van Schiphol terugdringen. De maatregelen, waaronder een lager aantal vluchten, leggen we vast in wetten en regels.
Het kabinet volgt hiervoor Europese regels: de balanced approach-procedure. Nederland is het eerste land dat de procedure op deze schaal doorloopt.

Het maatregelenpakket

Het pakket waarmee het kabinet vliegtuiggeluid rondom Schiphol wil verminderen, bestaat uit de volgende maatregelen.

Maatregelen voor minder geluid rondom Schiphol
  • Stillere toestellen in de nacht
    KLM gaat hun stilste toestellen in de nacht inzetten.
  • Gebruik van Schiphol duurder
    Lawaaiige vliegtuigen gaan meer betalen voor het gebruik van Schiphol. Vliegtuigmaatschappijen worden zo gestimuleerd om met zo stil mogelijke toestellen op Schiphol te landen en te vertrekken.
  • Nieuwe vliegtuigen
    Luchtvaartmaatschappijen vervangen een deel van hun vliegtuigen door nieuwe vliegtuigen, die minder geluid maken.
  • Weren lawaaiige toestellen in de nacht
    Vliegtuigen moeten aan strengere geluidsnormen voldoen om tussen 23.00 en 07.00 te mogen landen en opstijgen op Schiphol.
  • Lager totaal aantal vluchten
    Maximumaantal vluchten gaat naar 478.000 per jaar (was 500.000).
  • Minder vluchten in de nacht
    Maximumaantal nachtvluchten gaat naar 27.000 per jaar (was 32.000).

Het kabinet streeft ernaar alle maatregelen per november 2025 in te laten gaan. Daarna worden ze gemonitord op hun effect. 

Vastleggen in wetten en regels

Het maatregelenpakket wordt voorgelegd aan de Europese Commissie, die er advies over zal uitbrengen. Dat is voorgeschreven in de balanced approach-procedure.

Het kabinet neemt daarna een definitief besluit over de maatregelen en legt ze vast in wetten en regels. Dan gelden er weer actuele regels waar omwonenden zich op kunnen beroepen. Dat draagt bij aan het herstel van hun rechtspositie. Ook kan het aantal vluchten overdag en ’s nachts dan niet meer doorgroeien naar de aantallen van voor de coronajaren.

Documenten

December 2024

In december 2024 worden de uitkomsten van de berekeningen aan de Commissie voorgelegd. De documenten die daar bij horen, zijn hieronder te vinden.

Bijlagen:

September 2024
In september 2024 is het maatregelenpakket voor minder vliegtuiggeluid voorgelegd aan de Europese Commissie in een zogenoemd notificatiedocument. Het notificatiedocument en bijbehorende documenten zijn hieronder te vinden.

Bijlagen: