Stap 2: Verminderen van geluid en vastleggen minder vluchten per jaar
Met een pakket aan maatregelen willen we het geluid van vliegtuigen voor de omgeving van Schiphol terugdringen. De maatregelen, waaronder een lager aantal vluchten, leggen we vast in wetten en regels.
Het kabinet volgt hiervoor Europese regels: de balanced approach-procedure. Nederland is het eerste land dat de procedure op deze schaal doorloopt.
Het maatregelenpakket
Het pakket waarmee het kabinet vliegtuiggeluid rondom Schiphol wil verminderen, bestaat uit de volgende maatregelen.
- Stillere toestellen in de nacht
KLM gaat hun stilste toestellen in de nacht inzetten. - Gebruik van Schiphol duurder
Lawaaiige vliegtuigen gaan meer betalen voor het gebruik van Schiphol. Vliegtuigmaatschappijen worden zo gestimuleerd om met zo stil mogelijke toestellen op Schiphol te landen en te vertrekken. - Nieuwe vliegtuigen
Luchtvaartmaatschappijen vervangen een deel van hun vliegtuigen door nieuwe vliegtuigen, die minder geluid maken. - Weren lawaaiige toestellen in de nacht
Vliegtuigen moeten aan strengere geluidsnormen voldoen om tussen 23.00 en 07.00 te mogen landen en opstijgen op Schiphol. - Lager totaal aantal vluchten
Maximumaantal vluchten gaat naar 478.000 per jaar (was 500.000). - Minder vluchten in de nacht
Maximumaantal nachtvluchten gaat naar 27.000 per jaar (was 32.000).
Het kabinet streeft ernaar alle maatregelen per november 2025 in te laten gaan. Daarna worden ze gemonitord op hun effect.
Vastleggen in wetten en regels
Het maatregelenpakket wordt voorgelegd aan de Europese Commissie, die er advies over zal uitbrengen. Dat is voorgeschreven in de balanced approach-procedure.
Het kabinet neemt daarna een definitief besluit over de maatregelen en legt ze vast in wetten en regels. Dan gelden er weer actuele regels waar omwonenden zich op kunnen beroepen. Dat draagt bij aan het herstel van hun rechtspositie. Ook kan het aantal vluchten overdag en ’s nachts dan niet meer doorgroeien naar de aantallen van voor de coronajaren.
Documenten
December 2024
In december 2024 worden de uitkomsten van de berekeningen aan de Commissie voorgelegd. De documenten die daar bij horen, zijn hieronder te vinden.
- Kamerbrief definitieve berekeningen balanced approach-procedure Schiphol
- Brief Europese Commissie uitkomsten berekeningen Schiphol
Bijlagen:
- Bijlage I - Balanced Approach study third addendum, To70
- Bijlage II - Additional calculation -15%, To70
- Bijlage III - BA Schiphol 4th assessment report, Decisio and Beelining
- Bijlage IV - Controles berekeningen balanced approach Schiphol, NLR
- Bijlage V - Expert review BA, Kjeld Vinkx
- Bijlage VI – Expert review tariefdifferentiatie, Floris de Haan (Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics)
- Bijlage VII - Expert review tariefdifferentiatie, Rogier Lieshout (Beelining).
September 2024
In september 2024 is het maatregelenpakket voor minder vliegtuiggeluid voorgelegd aan de Europese Commissie in een zogenoemd notificatiedocument. Het notificatiedocument en bijbehorende documenten zijn hieronder te vinden.
Bijlagen:
- Annex I: consultatiedocument belanghebbenden Balanced Approach procedure Schiphol, maart 2023
- Annex II: notificatiedocument Balanced Approach procedure Schiphol, september 2023
- Annex III: Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol, mei 2024
- Annex IV: Actieplan omgevingslawaai Schiphol 2024-2029
- Annex VI: Kosteneffectiviteit, augustus 2024
- Annex VII: Hoofdlijnenverslag aanvullende raadpleging Balanced Approach 2024, augustus 2024
- Annex VIII: Uitvoeringstoets aanvullende raadpleging Balanced Approach procedure Schiphol
- Annex IX: Impact assessment nieuwe maatregelen Balanced Approach prodecure 2024
- Annex X: Validatierapport NLR, augustus 2024