Drones

Het gebruik van drones neemt sterk toe. Daarom gelden vanaf 1 juli 2020 nieuwe regels voor drones. Zo moeten dronevliegers een examen afleggen over luchtvaartregels en veiligheid. Voor het herkennen en volgen van drones komt er een nieuw verkeersleidingsysteem: U-space.

Regels drones vanaf juli 2020

Enkele regels voor de meeste drones die vanaf juli 2020 gelden:

  • 120 meter maximale vlieghoogte;
  • 16 jaar minimumleeftijd bestuurder;
  • theorie-examen voor bestuurder verplicht.

Deze regels gelden in de hele Europese Unie (EU) voor alle soorten dronepiloten. Daarmee vervalt het onderscheid tussen recreatief en zakelijk gebruik van drones. Alleen speelgoeddrones onder de 250 gram zonder camera vallen buiten de nieuwe Europese regels.

Regels drones vanaf 2022

Vanaf 2022 gelden nieuwe regels die het herkennen en volgen van drones mogelijk maken:

  • verplichte software voor nieuwe drones die de toegestane hoogte regelt;
  • drones verzenden automatisch registratienummer;
  • regels tegen geluidsoverlast.

Lees meer over de Europese regels op de pagina Documenten Drones.

U-space: verkeersleiding voor drones

Het Europese luchtverkeersleidingssysteem U-Space begeleidt drones en onbemande vliegtuigen zoals vliegende taxi’s in de toekomst. Drones bepalen met U-space (de U verwijst naar ‘unmanned’; onbemand) onderling hun routes om botsingen te vermijden. Traumahelikopters of politiehelikopters krijgen automatisch voorrang. Ook kunnen luchtverkeersleiders elk voertuig volgen en laten landen als dat nodig is.

Meedenken vliegzones drones

De landen van de EU zijn zelf verantwoordelijk voor het toepassen van de Europese regels voor drones. In Nederland zorgt de Rijksoverheid onder meer voor:

  • register waar alle dronepiloten in staan;
  • zones waar drones mogen vliegen;
  • examens voor dronepiloten.

Burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties kunnen meedenken over criteria om bijvoorbeeld te bepalen waar drones mogen vliegen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) organiseert daarvoor een participatieproces. Hoe dit er uitziet maakt IenW eind 2019 bekend. Onder meer via deze website.  

Onderzoek veilige vluchten drones

In grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven is het voor particulieren  op veel plekken nog verboden om met drones te vliegen. Dit gaat veranderen. In Nederland testen onder meer Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en TU Delft hoe drones op een veilige manier kunnen deelnemen aan het huidige luchtverkeer.

Lees verder over de regels voor het gebruik van drones op de website Rijksoverheid.nl en de pagina Documenten drones.