Nederlanders positiever over vliegverkeer dan in 2023

Voor het eerst sinds 2018 is de houding tegenover het vliegverkeer in Nederland positiever. Dat blijkt uit het Draagvlak-onderzoek Luchtvaart, dat het ministerie van IenW jaarlijks laat uitvoeren. Driekwart van de ondervraagden staat nu positief tegenover het vliegverkeer (77%). In het vorige onderzoek was dat nog twee derde van de ondervraagden (66%). Het draagvlak voor groei van de luchtvaart in Nederland blijft wel op een laag niveau: sinds 2020 willen meer mensen krimp dan groei. De resultaten zijn vandaag bekend gemaakt.

Veiligheid, ecologie en de gezondheid van omwonenden van luchthavens moeten volgens Nederlanders nog altijd topprioriteit zijn voor de luchtvaart in Nederland. Ondanks de voorkeur voor ecologie en luchtvaartkrimp steunen Nederlanders niet alle maatregelen die de luchtvaart duurzamer maken. Er bestaat een duidelijke voorkeur voor maatregelen die het vliegen zelf duurzamer maken in plaats van vermindering van het aantal vluchten. Het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor korte vluchten, spreekt ook een grote groep Nederlanders aan.

Geen vliegschaamte

Op de vraag of er meer of minder moet worden gevlogen, geeft ongeveer vier van de tien Nederlanders (43%) aan minder vliegverkeer in Nederland te willen. Een derde (33%) vindt dat het aantal vliegreizen gelijk moet blijven, en 15% wil dat het vliegverkeer groeit. Deze cijfers zijn gelijk aan die van 2023. Tegelijk neemt het aantal mensen toe dat zelf vorig jaar vloog voor een privéreis. Dit is met 44% nog steeds lager dan voor corona (in 2019), maar er is sinds 2022 wel een stijging te zien. Mensen die vliegen voelen zich meestal blij (39%), tevreden (33%) en gelukkig (29%) als ze denken aan vliegen. Veel minder mensen (8%) voelen zich schuldig of schamen zich (6%) als ze aan vliegen denken. Dit is hetzelfde als vorig jaar.

Vliegmaatschappijen worden door 44% van de Nederlanders gezien als de belangrijkste partij om oplossingen te bedenken voor duurzaam vliegverkeer. Een derde (33%) van de mensen die vliegen, is bereid om zelf extra te betalen om de CO2-uitstoot van hun vliegreis goed te maken. Ook een derde (34%) is bereid meer te betalen voor een ticket door belasting op tickets of brandstof. Toch denken acht op de tien mensen die vliegen erover na om vanuit een buurland te vliegen, vooral als dat goedkoper is.

Bureau Motivaction heeft het onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van IenW. Er zijn 1.579 Nederlanders van 18 tot 75 jaar ondervraagd; een dwarsdoorsnede van alle Nederlanders.

Zie ook:

Luchtvaart in Nederland - Draagvlakmeting onder het Nederlands publiek, meting 2024